Mama Daj Jeść

Mama Daj Jeść

Blog o gotowaniu i codzienności z przymrużeniem oka.

Chleb na zakwasie. Orkiszowy

0


 Kolejne podejście do chleba. Bochenek wyszedł bardzo miękki, pewnie to za sprawą mąki pszennej bo ostatnio zrobiłam typowo żytni chleb. Gdyby pieczenie nie było tak czasochłonne mogłabym piec codziennie. Zaczynam się w tym odnajdywać. Uwierzcie mi, żaden chleb nie smakuje jak ten zrobiony własnoręcznie.  Próbowaliście kiedyś sami upiec chleb?

Uwielbiam ten zapach podczas wypieku chleba... jestem głodna! ;)




Składniki:
 
na zaczyn:
 
60 g zakwasu żytniego
80 g mąki orkiszowej
100 g letniej wody
 
Dodatkowo:
 
275 g letniej wody
2 łyżki miodu
300 g mąki orkiszowej 
200 g mąki pszennej
1 łyżeczka drożdży instant
1,5 łyżeczki soli
2 łyżki siemienia lnianego

Przygotowanie:
 
Składniki na zaczyn mieszamy ze sobą i odstawiamy na 12-18 h w ciepłe miejsce. Po tym czasie do zaczynu dodajemy pozostałe składniki. Zagniatamy ręcznie do czasu, aż ciasto będzie gładkie. Odstawiamy ciasto do wyrośnięcia w misce na około 2 godziny.  Następnie dużą formę na keksówkę smarujemy olejem posypujemy otrębami żytnimi i wykładamy do niej wyrośnięte ciasto - pozwalamy mu wyrosnąć kolejne 1,5 h. Pieczemy przez 10 minut w piekarniku nagrzanym do 230 stopni, następnie zmniejszamy temperaturę do 200 stopni i pieczemy około 30 minut.

Podobne posty

Nie napisano jeszcze komentarzy. Zapraszam więc do dyskusji...

Miło mi że przeczytałeś\łaś mój post. Pozostaw ślad po sobie - też lubię czytać:)