Mama Daj Jeść

Mama Daj Jeść

Blog o gotowaniu i codzienności z przymrużeniem oka.

Co ma piernik do świąt ? Piernik świąteczny.

, 2

Wybieram się w tym roku na dużą Wigilię. Ochoczo stwierdziłam, że coś sama przygotuję tylko niech kochana gospodyni powie w czym jej pomóc. Tutaj nastała chwila zgrozy " Może coś upiecz, coś tradycyjnego co jadło się u ciebie w domu", pojawiła się mała panika bo u mnie nie jadało się tradycyjnych wypieków w święta. Zawsze robiło się ciasta na bogato, takie których nie robi się w zwykłe dni, ponieważ sporo kosztują. Stwierdziłam, spokojnie Karolina na pewno dasz radę i coś dobrego zrobisz. Tylko pora się zorganizować zajrzeć do paru książek i poczytać co to się jada z wypieków w święta? Jak święta to pierniczki i pierniki, to była moja pierwsza myśl.
Pierniczki - cudowne, pięknie udekorowane lukrem. Świetne lecz nie dla mnie bo cierpliwości u mnie nie ma za grosz. Pierwszy na celowniku został u mnie piernik, przeczytałam parę przepisów i stwierdziłam że biorę do roboty. Powiem nawet, że całkiem przyjemnie pachną te przygotowania do świąt a jak smakują to nawet nie wspomnę:)

Składniki:
 
  • 125 g masła
  •  2 jajka
  •  250 ml mleka
  • 300 g mąki  tortowej
  • 250 g  brązowego cukru
  • 2 łyżki miodu
  • 2 łyżki powideł śliwkowych
  • 3 łyżeczki przyprawy korzennej lub piernikowej
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka rozpuszczalnej kawy orzechowej


Przygotowanie:

Piekarnik nagrzewamy do 175 stopni. Keksówkę o wymiarach 12 x 25 cm, lub formę do pieczenia w kształcie gwiazdy wykładamy papierem do pieczenia.
W rondelku na małym ogniu roztapiamy masło a następnie dodajemy: cukier, miód, powidła śliwkowe, przyprawę korzenną i cynamon.Całość chwilę podgrzewamy na minimalnym ogniu .Następnie ściągamy rondelek z ognia chwilę czekamy  i dodajemy kolejno sodę, kawę, mleko oraz roztrzepane jajka. Wszystko energicznie mieszamy aż masa nabierze bombelków i się spieni. Cały czas mieszając dodajemy po trochu mąki. Masę mieszamy aż znikną grudki.Wylewamy ją do przygotowanej foremki i wstawiamy do piekarnika. Piec przez 45 - 50 minut. Przestudzony piernik można przełożyć powidłami i polać polewą czekoladową.

 


Podobne posty

Napisano już 2 komentarze/y. Dyskusja powoli się rozwija...

  1. Miałam przyjemność go spróbować :) Powstrzymałam się dopiero przy trzecim kawałku.
    Jest pyszny, polecam :)

    OdpowiedzUsuń

Miło mi że przeczytałeś\łaś mój post. Pozostaw ślad po sobie - też lubię czytać:)